AspasiA: Meer groen, meer lucht
Vanuit de bloemisterij naar interieurbeplanting. Het succesvolle bedrijf Aspasia voor hydrocultuur en binnenbeplanting heeft ruimte voor de volgende generatie.
Uitgave: Mei-Juni 2011
Heilzaam
“Kwaliteit en vakmanschap, daar ben ik mee opgegroeid”, vertelt Liselore Hamers, nu anderhalf jaar werkzaam in het bedrijf. Naast haar zit vader Cees Brabers, eigenaar van Aspasia in Udenhout. “Niet verwonderlijk dat ons bedrijf in dertig jaar is uitgegroeid is tot een bloeiende onderneming”, gaat ze verder. “We hebben een stevig netwerk van klanten, zoals bedrijven, verzorgingshuizen, gemeentelijke- en andere openbare instellingen.” Ondanks een kleine dip tijdens de crisis waarin bestedingsbudgetten bij instellingen strakker werden aangetrokken, is er nu weer sprake van een stijgende lijn. Aspasia blijft zich ontwikkelen, evenals de visie op het totale product met focus op de werkplekbeleving. Werden planten in openbare ruimtes ooit alleen gebruikt om de sfeer op te leuken, recente onderzoeken wijzen uit dat ze veel meer voor ons kunnen betekenen. Hun heilzame krachten blijken namelijk positieve effecten te hebben op het algemeen welbevinden van de mens. Niet voor niets worden voordelen van groen binnen werkomgevingen door werkgevers dan ook steeds meer serieus genomen. Aspasia volgt deze ontwikkelingen op de voet en ziet mooie kansen.
Interieurdesigners
“Kijkend naar de toekomst spreekt de combinatie van gezondheid en interieur me erg aan”, aldus de toekomstige opvolgster. “Zo werken we steeds meer samen met projectontwikkelaars en interieur-designers. Met als doel een complete werkplekbeleving te creëren die bij het bedrijf past. Maatschappelijk en verantwoord ondernemen is een goede zaak. En ons product past daar perfect in. Planten op kantoren zorgen niet alleen voor gezelligheid, maar ook voor een hogere luchtvochtigheid. Ze zijn bovendien geluiddempend en kunnen nare verschijnselen voorkomen die het gevolg zijn van droge en stoffige lucht zoals hoofdpijn, vermoeidheid of allergische reacties. Een grote toegevoegde waarde voor iedereen die dagelijks zijn werkzaamheden op kantoor uitoefent. Bewust omgaan met de gezondheid van het personeel is een keuze die bedrijven alleen maar winst oplevert.” Zelf hebben ze daar bij Aspasia ook rekening mee gehouden. De vergaderruimte op hun eigen bedrijfsadres biedt uitzicht op de showroom vol groene en bloeiende planten die een verdieping lager ligt. Ook in deaangrenzende werkruimte kom je planten tegen. Vooral rondom de werktafels. Dat kantoren niet saai hoeven te zijn wordtmeteen duidelijk.
Vooruitstrevend
Tijden veranderen en de ene generatie is de andere niet. Dit feit komt op vermakelijke wijze terug in de werkwijze waarop vader Cees vroeger te werk ging. Om zijn contacten te onderhouden liep hij vroeger spontaan bij klanten binnen voor een praatje. “Zo ging ik destijds als ondernemer de baan op”, lacht hij. “Je hoefde geen tijd te reserveren, de koffie stond altijd klaar. Woord was woord en afspraak was afspraak. Daar had je nog geen contract voor nodig. Je wist zonder alle papieren formaliteiten wat je aan elkaar had.” Toch toonde Cees zich gedurende zijn hele carrière een vooruitstrevende ondernemer. Iemand die van nieuwe ontwikkelingen en trends perfect op de hoogte was. “Dat is nog steeds zo”, onderstreept Liselore. “Hij legt liever een paar centen meer neer om de klant een actueel assortiment te kunnen bieden dan dat hij achterloopt met zijn producten. Met z’n vooruitstrevende geest heeft hij een eigentijds en modern bedrijf op poten weten te zetten. Daar ben ik trots op. Uiteraard houden we die instelling er in.”
Trends
Indrukwekkende entrees en hallen, sfeervolle kantines en kantoorbalies. Aspasia denkt graag mee met binnenbeplanting voor de zakelijke markt. Op locatie worden foto’s gemaakt die digitaal worden voorzien van bakken met beplanting om zo het resultaat vooraf te visualiseren. Liselore: “Wat je nu veel ziet zijn de hoogglans kunststof plantenbakken in wit met een moderne en strakke uitstraling. Maar sterk in opkomst zijn nu ook de organische vormen in natuurlijke materialen. En natuurlijk heb je ook nog de exclusievere uitvoeringen die op zichzelf al ware kunstwerken zijn. Zoals plantenbakken van parelmoerschelpen of echt slangenleer. De keuze is groot. Maar wat vooral belangrijk is, is dat het past in de beleving en de sfeer van het bedrijf. Het geheel moet een eenheid vormen.”
Topconditie
Met de verkoop van het product begint de nazorg van Aspasia pas echt. Uit het
professionele onderhoud van alle binnenbeplanting bij bedrijven en instellingen blijkt hun uitstekende service. Bijna tienduizend plantenbakken door het hele land worden door Aspasia netjes onderhouden. Aspasia werkt met planten op hydrocultuur waardoor die altijd voldoende water en voedingsstoffen hebben. “Onze klanten hebben geen omkijken naar hun planten, die zorg nemen wij uit handen. We houden al het groen representatief en komen twaalf keer per jaar bij de bedrijven langs om alle flora in topconditie te houden.” Cees maakt zich duidelijk geen zorgen over de toekomst van Aspasia. Hij lijkt helemaal tevreden met het vooruitzicht van zijn dochter als opvolgster. “Ik ben blij dat ik een mooie basis voor haar heb kunnen neerleggen”, zegt hij met een glimlach. “En als het zover is draag ik het stokje vol vertrouwen aan haar over.”
Artikel uit zakenmagazine: Regio business
http://www.regio-business.nl/zakenmagazines/archief/editie-midden-brabant/mei-juni-2011/aspasia-meer-groen,-meer-lucht/